Öykü İncelemesi, Edebi İncelemeler

Binali ve Temir’de Toplum

Binali ile Temir adlı öyküsünde, Murathan Mungan önceleri birbirini tanımayan iki uç insanın çatışmasını anlatmaktadır.  Bu çalışmanın amacı, söz konusu çatışmaya mercek tutup öyküye bireysel bir bakış açısıyla ele alınacaktır. Yazarın birçok öyküsünde gördüğümüz gibi bu öyküde detaylı ve başarılı bir doğa betimlemesi ile başlar. Nitekim bu betimlemeler, öykü boyunca devam eder.

Temir mağarada yaşayan ve pek çok psikolojik sorunu olan bir karakterdir. Günlerden bir gü

n Binaliyi – ki kendisi eşkıya reisidir – yaralı halde bulur. Yaralıya sahip çıkar ve kurda kuşa yem olmasına izin vermez. Dahası yaralıyı da iyileştirir. Aralarında minnete dayalı bir ilişki başlar. Binali süre gelmiş eşkıya reisliğinden kalma o mağarada bile üst kimlik arayışına girer. Ki başarılı da olur. Bunu Temir’in öykü boyunca Binali’ye ‘’Ağam ‘’ diye hitap etmesinden anlayabiliriz. Aralarında geçen ilk konuşmada : ‘’Al ağam ‘’ diye bir tas su uzattı. [1] Fakat daha sonraları işin rengi değişir. Binali’nin yardımlara kayıtsız kalması üzerine Temir hakaret niteliğinde Binali’nin tüfeğine işer. Binali yatağından kalkamayacak durumdadır ve belki de hayatında ilk defa bu denli çaresizdir. Öykü boyunca nefret duyguları ön plandadır. Bunun yanında Binali’nin mağarada düştüğü acınacak durum erkeklik duyguların bastırılmasından kaynaklanmaktadır. Öykünün ilerleyen zamanlarında Binali’nin kaçtığı adamlar tarafından kurtarması eşkıyalar arasındaki ‘’reis ‘’ bilincini göz önüne sermektedir. Daha sonra Temir’den öç almak istemesi ve bunu yapması mağarada doğan nefretin tepkiye dönüşmesinin apaçık örneğidir. Temir’den öç alan Binali sonra vicdan azabı çekip yaptıklarını telafi edip Temir’i iyileştirir . Bu da bize bu sert ve cahil insanların içinde bile vicdan olduğunu göstermektedir . Buna rağmen Binali halen iç çatışmalarından kurtulamamıştır . Baba – oğul ilişkisine dönen ilişkiye tekrar darbe vurur ve öykü Binali’nin sürpriz ölümü ile sonlanır. Sonuç olarak ‘’ Binali ve Temir ‘’ adlı öyküde insanlar arasındaki nefret figürü ön plana çıkarılmaktadır. Kullanılan etkili dil bizi insan vicdanına ve olayın geçtiği yere götürüyor.

 

[1] (Mungan,2010,syf: 184)
Standart

Kayıtsız kalma, yorumunu paylaş!

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.